"Místní akční plán rozvoje vzdělávání pro SO ORP Ústí nad Labem IV"
Číslo výzvy: 02_23_017
Název výzvy: VÝZVA Č. 02_23_17 AKČNÍ PLÁNOVÁNÍ V ÚZEMÍ – MAP
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008147
Zkrácený název projektu: MAP rozvoje vzdělávání pro SO ORP Ústí nad Labem IV
Datum zahájení a ukončení: 1. 12. 2023 - 31. 12. 2025 (25 měsíců)
Hlavní manažerka a koordinátorka projektu MAP: Ing. Jana Davidová
Projekt MAP IV navazuje na projekt „MAP III rozvoje vzdělávání pro SO ORP Ústí nad Labem“, který byl realizován v období 3/2022 - 11/2023.
Projektem na 25 měsíců pokračujeme v realizaci předchozích tří na sebe navazujících projektů MAP pro ORP Ústí nad Labem, která běží od roku 2016. Pokračováním projektu bude dále rozvíjen a aktualizován MAP jak z hlediska podpory rozvoje spolupráce a procesu plánování, tak z hlediska aktualizace dokumentu MAP. V rámci projektu budou realizována naplánovaná opatření vycházející z akčních plánů a vedoucí k naplnění cílů Strategického rámce MAP.
Projekt je zaměřen na zvýšení kvality vzdělávání v území. V rámci předchozích projektů MAP byly identifikovány a průběžně aktualizovány slabé oblasti, byla navržena opatření k jejich zlepšení a na základě komunikace v území stanoveny priority. Tyto byly prostřednictvím realizovaných aktivit v MAP II částečně řešeny. Projekt MAP III v omezené míře pokračoval v řešení již identifikovaných problémů, nicméně s ohledem na absenci implementační části reagoval pouze na některé z nich. Navazující projekt bude díky aktivitě implementace řešit identifikované problémy komplexněji a je nastaven tak, aby bylo prostřednictvím realizovaných aktivit řešeno více priorit MAP současně. Problémy, na které projekt reaguje, jsou např.:
- omezená otevřenost pro komunikaci a sdílení zkušeností mezi zástupci škol (střežení know-how školy)
- nedostatečný prostor či vůle pro rozvoj osobnostně sociálních kompetencí aktérů ve vzdělávání
- nedostatečná připravenost pedagogů na práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- absence pružné odborné konzultační pomoci v oblasti speciální pedagogiky a integrace znevýhodněných dětí a žáků nedostatečná vzájemná podpora a komunikace ve vztahu škola/zřizovatel/rodiče
- slabá úroveň čtenářské a matematické gramotnosti dětí a žáků, nedostatečné zavádění inovativních metod vzdělávání ve školách
- nízká úroveň kritického myšlení a osobnostně sociálních kompetencí dětí a žáků
- nedostatečná spolupráce a provázanost různých stupňů vzdělávání
- nedostatek času a možností k rozvoji iniciativy a podnikavosti žáků
- nedostatečná spolupráce mezi učiteli stejných předmětů
- stereotypní frontální výuka ve většině škol, nedostatečné kompetence pro práci s heterogenní skupinou žáků
- nízké zapojení rodičů do života školy, nezájem rodičů o vzdělávání dětí, nepodnětné prostředí
Aktivity projektu
- Aktivita 1 Řízení projektu
- Aktivita 2 Vnitřní hodnocení projektu
- Aktivita 3 Rozvoj a aktualizace MAP složena z části: 3.1 Řídicí výbor a organizační struktura MAP, 3.2 Zpracování komunikačního plánu a realizace konzultačního procesu, 3.3 Pracovní skupina pro financování, 3.4 Pracovní skupina pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí, 3.5 Pracovní skupina pro rovné příležitosti, 3.8 Místní akční plánování, 3.9 Spolupráce s projektem IDZ/krajem, 3.10 Spolupráce s IPs
- Aktivita 4 Implementace akčních plánů
Cíl projektu
Cílem projektu č. 1 je prohloubení spolupráce a zapojení relevantních aktérů z území do procesu plánování a aktualizace místního akčního plánu rozvoje vzdělávání prostřednictvím KA Aktivita 3 (3.1 až 3.10).
Cílem projektu č. 2 je zkvalitnění vzdělávání v mateřských a základních školách v daném území v reakci na problémy a potřeby tohoto území prostřednictvím KA Aktivita 4 – Implementace akčních plánů.
Cílem projektu č. 3 je zhodnocení dopadu projektem realizovaných aktivit na všechny relevantní cílové skupiny prostřednictvím KA Aktivita 2 – Vnitřní hodnocení projektu.
Obecně je cílem projektu navázat na dosažené cíle v předchozích projektech MAP a přiblížit se k naplnění vize partnerství MAP zvýšením kvality vzdělávání tím, že bude prostřednictvím společného sdílení, plánování aktivit a řešení místně specifických problémů a potřeb podpořena spolupráce škol, zřizovatelů a ostatních aktérů ve vzdělávání. Stanovené dílčí cíle budou z časového i obsahového hlediska naplňovány v souladu s metodikou projektu.